Vždy jsem věřil, že otázku odškodnění za zpožděný, nebo dokonce zrušený let nebudu muset nikdy řešit. Bohužel v říjnu 2018 nám byl zrušen zpáteční let z Neapole do Prahy, takže jsem tuto problematiku musel nastudovat.

Jak se to stalo?

Ráno před odletem jsme bez problémů vrátili auto a vyrazili na letiště. Díky online odbavení jsme prošli pasovou kontrolou v Neapoli a čekali u informačních tabulí na správný „gate“. Místo čísel se začalo u všech letů ukazovat „delayed“. Z rozhlasu jsme se dozvěděli, že kvůli počasí (mlha) je letiště uzavřené a všechny lety budou opožděné. Po dvou hodinách čekání se pouze u našeho letu změnil status na „cancelled“.

Snažil jsem se asi půl hodiny dovolat na jakoukoliv linku společnosti Wizz Air, s kterou jsme měli letenky zakoupené. Bohužel bez úspěchů. Vyšli jsme zpět z odletové haly do veřejné části letiště a na informacích se dozvěděli, že máme jít k odbavovací přepážce pro více informací.

Tady už bylo asi 50 lidí, se stejným problémem. Manželka využila těhotenskou průkazku aby se dostala hned na řadu. Pracovníci Wizz Air nám dali informační leták s možností náhrad s tím, že se máme do ČR dostat sami, nebo počkat 3 dny na další let. Vzhledem k tomu, že jsme museli druhý den do práce a starat se o děti, nebylo možné tam zůstat. Zašli jsme do první cestovní agentury, kde nám paní velice ochotně našla variantu odletu z Říma, přes Benátky do Prahy, která by i s lístkem na vlak vyšla na krásných 700,- € na osobu. Bohužel se nedalo zajistit, abychom letadlo opravdu v Římě stihli. S poděkováním jsme odmítly a došli na easyJet. Tato nízkonákladová společnost nám nabídla let ten samý den odpoledne za necelých 800,-€ nebo jsme mohli počkat na první ranní let druhý den za 125€ za osobu. Koupili jsme tedy druhou variantu a na Bookingu našli nejbližší hotel u letiště s vidinou, že nám bude proplacen.

Komunikace s Wizz Air po příletu

Po příletu zpět do ČR jsem se znovu snažil dovolat na Wizz Air, ale i tentokrát bez výsledku. Na jejich internetových stránkách jsem našel formulář, který je potřeba v případě zrušení nebo zpoždění letu vyplnit. Udělal sem tak, přiložil faktury, palubní lístky, účtenku z hotelu a čekal.

Po dvou týdnech mi odpověděli, že na žádné odškodnění nárok nemam, protože „vyšší moc“ zapříčinila mlhu, kvůli které nemohli letět. Psal jsem jim tedy znovu, jak je možné, že všechna ostatní letadla letěla se zpožděním, jenom to naše bylo za celý den zrušené? Přišla mi úplně stejná odpověď.

Z pohledu společnosti bylo mnohem výhodnější zrušit let z Prahy do Neapole, kde měli nabrat nás a letět zase zpět do Prahy a tudíž i let zpáteční. Protože při zpoždění má každý z cestujících nárok na odškodnění 250,- € po cestě tam i zpět. Ale zrušení kvůli mlze je vyšlo velice levně. Těch pár cestujících, přece nikoho nezajímá.

Co s tím?

Podle platné evropské legislativy, má cestující nárok na odškodnění až tři roky zpětně. Emaily ani volání nezabíralo, nezbylo než se obrátit na pomoc právníka a doufat.

Na internetu jsem si našel společnost Vaše nároky.cz, která slibuje bezplatné posouzení zpožděných nebo zrušených letů a následné vyřízení za provizi z vysouzené částky. Podle rezencí bylo velké množství zákazníků spokejených, tekže bylo rozhodování vcelku jednoduché. Buďto nedostanu nic, nebo dostanu aspoň 75 % částky, o kterou jsem přišel.

Na stránkách Vaše nároky.cz je velice jednoduché zadat nový případ k posouzení. Klíčové je shromažďování všech možných účtenek a dokumentů, které můžou v případu pomoct. Já jsem poskytoval fakturu za letenky s Wizz Air, fakturu za letenky s easyJet, fakturu z hotelu, palubní vstupenku, potvrzení o zrušení letu ze stránek Wizz Air a kompletní komunikaci se zákaznickým servisem Wizz Air.

Po zadání všech údajů a uložení případu mi přišel potvrzující email s rozpisem všech kroků které budou následovat. Naštěstí po mě nikdo nic už nechtěl a vše řešili právníci beze mě. Kdykoliv odesílali něco na Wizz Air, nebo dostali odpověď, dostal jsem vyjádření i s načrtnutými dalšími kroky, které společnost provede.

A výsledek?

Získání peněz zpět trvalo asi půl roku, ale nakonec jsem dostal zpět veškeré náklady, které mi vznikly (mínus provize pro Vaše nároky.cz). Kdybych se dohadoval s leteckou společností sám, ničeho bych nedosáhla ještě bych ztrácel spoustu času. Takhle jsem si počkal, nic jsem nemusel dělat a peníze mi přišly na účet Doufám, že když teď vím, jak tento proces funguje, už ho nebudu muset nikdy použít.