Vídeň je moje srdcovka, jezdil jsem sem s rodiči každý rok autobusem na předvánoční trhy a výborný punč a moc rád se sem vracel. Poslední 3 roky jsem se sem bohužel nedostal, a tak jsem s povděkem kvitoval zájem Aničky o tuto destinaci před Vánocemi a při první zmínce o ní jsem kul železo, dokud je žhavé, udělal rezervaci na apartmán napsal Kubovi jestli pojede s námi a během odpoledne bylo vše vyřešeno.

Do Vídně jsme vyrazili kolem 7 ráno, s tím, že si dáme v Mikulově oběd a kolem 1 budeme na apartmánu. Překvapivě na silnicích bylo téměř prázdno, takže u Mikulova jsme byli už v 10. Na oběd bylo moc brzy, vyrazili jsme ještě na Svatý Kopeček u Mikulova ke Kapli sv. Šebastiána.

Mikulov

Do Rakouska jsem nekupoval dálniční známku. Přišlo mi to zbytečné, když by nám cesta po dálnici ušetřila jenom půl hodiny. Navíc rád projíždím vesničkami v okolí Vídně, protože jsem tudy jel do Vídně na kole.

Parkování kousek od apartmánu v oblasti Reindorf je během víkendu zdarma a místa bylo dostatek. Apartmán měl dva pokoje ideální pro 4 s cenou cca 2 300,- Kč na noc. Kousek jsme měli jak S-Bahn tak tramvaj, kterou jsme využili k dopravě k Belvederu.

Vídeňské vánoční trhy mají dlouhou tradici a já je mam spojené především s výborným jídlem a ještě lepším punčem. Po městě je několik různých trhů a každý je něčím specifický.

Trhy u zámku Belveder

Tramvají jsme dojeli k baroknímu zámku Belveder, kde je menší vánoční vesnička. Trhy jsou stranou hlavních jednodenních turistických tras a díky tomu tady není tolik lidí. Vánoční stromek byl udělaný z několika desítek dřevěných saní. Adresa: Prinz Eugen-Straße 27, 1030 Wien.

Trhy u zámku Belveder - Vídeň

Trhy na Karlově náměstí

Přes velké zahrady Belvederu jsme došli ke Karlovu náměstí. Dominantou je barokní Kostel svatého Karla Boromejského . Zdejší trhy jsou o poznání větší i navštěvovanější než u Belvederu. Uprostřed náměstí je velká plocha plná slámy a spousty malých dětí. Místní trhy jsou specifické tím, že vše je zde v biokvalitě nebo ručně dělané. Měli jsme výborný bio punč a klobásy s chlebovou plackou. Ač vše ručně dělané, ceny byly srovnatelné s jinými trhy.

Trhy na Karlově náměstí- Vídeň

Katedrála sv. Štěpána

Z Karlova náměstí je to kousek kolem Vídeňské státní opery k nákupní třídě a katedrále sv. Štěpána. Kärntner Str. i navazující Graben jsou nádherně osvětleny a navodí tu pravou vánoční náladu. Návštěva katedrály je téměř povinná při každé návštěvě Vídně. Tentokrát jsme ještě, dle našeho zvyku, zapálili svíčku pro štěstí. Menší trhy nejsou ničím speciální, ale svojí polohou a výzdobou stojí za návštěvu.

Katedrála sv. Štěpána - Vídeň

Trhy „Am Hof“

Trhy jsou kousek od pěší zpromenády „Graben“ a spousta turistů je vynechává. I tak je tady dost narváno, protože sem chodí spousta místních. Stačí se protlačit kolem prvního stánku (s uzeninami) a pak už je průchod docela volný. Dali jsme si tady výbornou gulášovou polívku v chlebu a pokračovali směr Hofburg, kolem náměstí Maria-Theresien-Platz, kde jsou taky trhy, na které nechodím, protože je tam moc lidí a nejsou ničím zajímavé a podél krásné budovy parlamentu jsme došli k Burgtheater a největšímu trhu Christkindlmarkt na Radničním náměstíAdresa: Am Hof, 1010 Wien

Christkindlmarkt

Park před radnicí je vždy v odpoledních hodinách narvaný k prasknutí. Jedna část parku je vyhrazena pro kluziště a zbytek pro cca 120 stánků. Vzhledem k velkému množství lidí tady absolutně nestačí dvoje záchodky pro dámy (před každými byla cca dvacetimetrová fronta). Stánky lákají nejrůznějšími laskominami od kynutých preclíků, přes pečené brambory a polévky až po klobásy všeho druhu. Naše kroky neomylně směřovaly k vytipovanému stánku s punčem v levém horním rohu u radnice. Chodíme sem vždy na nejlepší ovocný punč do kterého dávají i ovoce. Ceny punčů se pohybují kolem 4€ plus 3-5€ záloha na hrnek. Byli doby, kdy jsme si vždy jeden tematický hrnek domů přivezli (každý rok mají jiný design), ale už jich máme moc a navíc jsou dost malé na pořádný čaj.

Christkindlmarkt - Vídeň

Vánoční trh na Spittelbergu

Poslední zastávka večer byly asi nejhezčí trhy, které jsme ve Vídni navštívili. Několik uliček v renovované biedermeierovské čtvrti v 7. vídeňském okrese. Na turistu tady člověk skoro nenarazí a malé uličky plné stánků a místních obyvatel jsou opravdu kouzelné. Po přeplněných trzích před radnicí jsou tyto menší jak balzám na duši. Adresa: Spittelberggasse a okolní ulice.

Zámek Schönbrunn

Téměř každá „autobusová“ návštěva předvánoční Vídně začíná právě na zámku Schönbrunn. V tehdejší habsburské rezidenci, obklopené rozsáhlým parkem a Gloriettou na kopci, má své stánky přes 60 vystavovatelů s řemeslně vyrobenými ozdobami, ručně vyráběnými šperky a jinými výrobky tradiční výroby. Já už jsem si nemohl dát punč před cestou autem, ale pečenou bramborou jsem nepohrdl.

Zámek Schönbrunn - Vídeň

Závěr

Vídeň je v porovnání se Záhřebem, který jsme navštívili minulý rok, tradičněji vyzdobená, má vice památek ale také mnohem víc turistů a ruchu. Určitě bylo dobré rozhodnutí strávit tam jednu noc a díky tomu projít větší část města a v klidu druhý den dojet autem domů. Navíc cena za noc pro jednoho cca 550,- Kč není nic hrozného, když se zájezdy na jeden den pohybují kolem 700,- Kč.