Ani nevím, jak se to stalo, ale najednou bylo v obecném povědomí u nás doma, že se na začátku září (1.9. – 16.9.) pojede v pěti autem na dva týdny na Sardinii. Pro mě to znamená zábavu a plánování na půl roku. Krom standardního ubytování, vyhledávání zajímavých míst a informací o Sardinii ještě budu muset prozkoumat neprobádané vody trajektů.
Ubytování
Vzhledem k velikosti Sardinie jsem chtěl strávit půlku pobytu na severu a druhou na jihu ostrova. Požadavky jsem měl jednoduché. Apartmán pro 5 osob, minimálně dvou pokojový s kuchyní za rozumnou cenu (do 1500,- Kč za noc) bez nesmyslných příplatků za úklid, prádlo s bezplatným stornem rezervace…. Vyhledával jsem především na Bookingu a Airbnb. Počet apartmánů s dobrým hodnocením je na ostrově dostatek ale u drtivé většiny je problém s dodatečnými poplatky, které cenu značně zvýší. Není pro mě důležité být ubytován na pláži, protože stejně každý den budeme jezdit na výlety a zastavíme si u moře, kde budeme chtít. Nakonec se mi podařilo najít následující ubytování
Jih ostrova: Drago’s flat- 5 nocí za 6 900,- Kč se snídaní. Hodnocení 9,7
Sever ostrova: Isola RossaAppartamenti Superior- 6 nocí za 7 300,- Kč. Hodnocení 8,6. Původní apartmán jsem zrušil a vyměnil za A.I.R. Appartamenti vista mare Trinità za 5 200,- Kč na 6 nocí s hodnocením 8,0.
Vždy volím možnost zrušení zdarma, protože je možné, že budou přidány nové možnosti ubytování s lepší lokací, cenou nebo velikostí.
Ubytování po cestě
Vzhledem k možnosti pobýt dvě noci někde v Itálii před trajektem, jsme se rozhodli strávit dvě noci v malém městečku Lucca. Casa Alene– 2 noci za 3 500,- Kč. Hodnocení 9,5.
Trajekt
Trajektem jsem nikdy nejel, proto jsem z jeho hledání koupě mel opravdu respekt a snažil se najít co nejvíc informací jak o nákupu tak o samotném nalodění a chování na trajektu.
První důležitá informace je místo vyplutí trajektu. Na Sardinii je možné jet z Janova, Livorna a přístavu Civitavecchia. Je možné připlout do Porto Torres, Olbii a Cagliary. Po zjištění všech možných přístavů nastal maraton vyhledávání různých kombinací dat a přístavů. V úvahu jsem bral vzdálenost přístavu z ČR, délku plavby a cenu. Nejlepší variantou pro mě je trasa Livorno – Cagliary.
Vhodný trajekt jsem hledal na: https://www.etrajekty.cz/ https://www.mobylines.com/ http://www.freightferries.co.uk/ https://www.sardegna.com/en/ferries-sardinia/ http://www.freightferries.co.uk/
Z dlouhého detailního vyhledávání vyšly tři společnosti provozující trajekty: Grimaldi Lines, Moby Lines a Corsica Sardinia Ferries. Nejlépe vyšla společnost Grimaldi, která nabízí odjezd i v pondělí dopoledne s osmi hodinovou plavbou.
Během vyplňování rezervace je nutné dodat informace o všech osobách (včetně pasů a místa narození) a autu. Navíc je možné dokoupit kajutu nebo jenom místo k sezení na palubě. Vzhledem k tomu, že to bude naše první plavba, myslím, že budeme celou dobu opření o zábradlí a koukat po okolí, takže jsem kajutu nekupoval. Nevýhodou nákupu trajektu je, že rezervace se ihned platí a podmínky jsou nevratné. Vzhledem k tomu, že nejnovější člen rodiny ještě nebyl v době rezervace na světě, neměl ani svůj pas. Volal jsem na infolinku společnosti, kde mě ujistili, že můžu zadat smyšlené údaje a oni je zdarma změní po vystavení pasu.
Různé zdroje na internetu tvrdí, že je výhodnější kupovat trajekty hodně dopředu, kor pokud se jedná o vysokou sezonu. Září sice už není hlavní sezona na Sardinii, ale i tak se cena vyhledaná v prosinci mírně v dubnu zvýšila. Celková cena za zpáteční lístek pro nás 5 a auto je 7 000,- Kč.
Tip: stránky www.grimaldi-lines.com si pamatovaly mé vyhledávání a když jsem druhý den vyhledával znovu, cena se asi o 60€ zvýšila. Je to kvůli ukládání informací o uživateli. Zapnul jsem tedy anonymní režim vyhledávání v prohlížeči a cena se snížila zpět. Tuto praktiku používají i letecké společnosti.
Po vytvoření rezervace jsem dostal na email palubní lístky a informace o nalodění. Teď už jenom najít správný terminál v Livornu
Vzhledem k tomu, že nakonec pojedeme trajektem až v pondělí, můžeme si cestu do přístavu prodloužit, a ještě prohlídnout nějaká místa. Rozhodnutí padlo na město Lucca, které je poblíž přístavu, Pisy a Florencie.
Předpokládané náklady na cestu autem
Jednou z nejvyšší položkou budou určitě náklady na dopravu na Sardinii. Když pominu samotný trajekt, jsou to dálniční známky v ČR a Rakousku, placená dálnice v Itálii a projetá nafta.
- měsíní dálniční známka v ČR 440,- Kč
- dvakrát týdenní známka Rakousko 460,- Kč
- poplatky v Itálii cca 2 300,- Kč
- nafta cca 5 000,- Kč
- CELKEM 8 200,- Kč
Rakouskou dálniční známku jsem koupil online přes tuto stránku. Není potřeba nic lepit na sklo a cena je stejná jako na benzince.
Náklady před cestou
Mezi nejdražší položky dovolené patří ubytování a trajekt. Nižší náklady budou na naftu, poplatky na dálnici a stravování na místě. Před cestou je jasné, že fixní náklady budou ve výši 21 100,- Kč. Věřím, že po přičtení ostatních nákladů se za celou rodinu vejdeme do 35 000,- Kč za 16 dní dovolené.
Kromě výše zmíněného, budu před cestou ještě zajišťovat pojištění pro celou rodinu.
Místa k navštívení
Možná jsem divnej, ale před cestou potřebuji mít vyhledaná zajímavá místa, která bych rád v destinaci navštívil. Určitě nebudeme trávit dovolenou válením u moře, a proto potřebuju spoustu inspirace. Na Sardinii je velké množství nádherných pláží (především na východním pobřeží), historických míst i přírodních úkazů.
Vyhledávání a zaznamenávání míst probíhá při každé cestě stejně. Na googlu vyhledávám nejrůznější odkazy a blogy v češtině a v angličtině, které popisují cestování po dané destinaci. Následně vše pročítám, dozvídám se spoustu zajímavých informací a zároveň si místa zanáším do mapy na google. Po 14 dnech hledání jsem zjistil, že mam označené v podstatě celé východní pobřeží (především kvůli množství doporučovaných pláží) a spoustu dalších bodů po celé Sardinii. Další body budu přidávat podle návrhů zbytku výpravy
Pokračováním tohoto článku je sepsání zážitků z cesty spolu s doporučením na zajímavá místa k navštívení zde.