V tomto článku se budu věnovat možnostem vyhledávání ubytování a vysvětlením rozdílu mezi srovnávači ubytování (angl. Meta Search zkráceno MS), vyhledávači ubytování (angl. Online travel agency zkráceno OTA) a přímou rezervací. Detailněji budou jednotlivé společnosti a jejich výhody a nevýhody rozebrány v následujících článcích.

Srovnávače ubytování- MS

V několika posledních letech jsou čím dál rozšířenější srovnávače na nákup všeho možného a ubytování není výjimkou. V České republice z televizních reklam známe především Trivago. Největším celosvětovým MS je Tripadvisor, který zároveň slouží i jako výborný zdroj informací a hodnocení o daných destinacích (viz článek Tripadvisor). Méně známé jsou Google Hotel Finder a Kayak.

Jak vlastně fungují srovnávače? Systém je jednoduchý. MS sdružují nabídky ubytování z jednotlivých zdrojů (hotelové stránky, OTA…) a následně zákazníkovi ukážou ve vyhledávaném termínu nabídku ubytovacích zařízení se stejnou nebo různou cenou za ten samý pokoj u odlišných zprostředkovatelů (OTA)

Na obrázku je jednoduše vidět různá cena u jednotlivých prodejců. Zajímavé je, že vlastní webová stránka není nejlevnější dostupnou variantou ubytování. Proč tomu tak je, se dozvíte v článku o přímém prodeji přes internetové stránky ubytovacího zařízení.

Klady

  • Srovnání cen ubytování z velkého množství zdrojů
  • Zobrazují i méně navštěvované a známé prodejce
  • Šetří čas strávený u prohledávání jednotlivých zprostředkovatelů rezervací ubytování
  • Širší základna ubytovacích zařízení (především hotelů) díky většímu množství zdrojů
  • Vlastní věrnostní programy a slevy při přímé rezervaci na stránkách hotelů

Zápory

  • Menší variabilita nabídky – srovnávače zobrazují především hotely, hostely a větší penziony. Další typy ubytování (apartmány, vily, chaty a chalupy, ryokany…) zde vůbec nejsou.
  • Nižší množství filtrů
  • Recenze uživatelů, kteří nemuseli v daném ubytovacím zařízení bydlet
  • Limitovaný popis ubytovacího zařízení

Online cestovní agentury (OTA)

OTA si lze představit jako velké nákupní centrum, kde dokáže zákazník na jednom místě sehnat všechny možné druhy ubytování (hotely, botely, apartmány, iglú…) a udělat si přímou rezervaci, takže nemusí prohledávat desítky stránek. Snahou OTA je mít cenu nejnižší na trhu a vybudovat si věrné zákazníky díky různým výhodám. Celosvětově největší OTA je Booking.com. Dalšími společnostmi jsou například Expedia, Hotels.com, Agoda, HRS.com, Hotel.info a na nehotelové ubytování specializované Airbnb.

Přímá rezervace

Většina hotelů se snaží mít co nejvíce zákazníků z vlastních internetových stránek a jiných zdrojů, kde nemusí nikomu platit provizi. V destinacích s velkou konkurencí je pro samostatné ubytovatele těžké prosadit vlastní značku především kvůli značným nákladům na marketing, které je potřeba vynaložit, aby jejich stránku potencionální klient aspoň našel. Na druhou stranu je možné při rezervacích přes vlastní stránky hotelu dosáhnout na slevu i na různé výhody, které jinde klient nezíská.

Shrnutí

V dnešní době je možné na internetu najít nepřeberné množství poskytovatelů ubytovacích služeb. Pro každého cestovatele je důležité vědět, kde dokáže najít pro něj nejlepší, nejvýhodnější a spolehlivý typ ubytování. Při hledání je potřeba se dobře rozmyslet a zvážit pro a proti jednotlivých prodejních kanálů a rozhodně není potřeba používat úplně všechny.

Podobné příspěvky