Kamzik

Ani nevím, jak jsme přišli na to, že nutně potřebujeme jet lyžovat do Alp. Každopádně, když už někam lyžovat na delší dobu, radši si zalyžuju v Alpách, než abych tvrdnul ve frontách na horách v ČR.

Ubytování

Vzhledem k nedostatku dovolené jsme mohli vyjet maximálně na 3 noci během pracovního týdne, takže volba padla spíš na Rakousko, které je blíž a za 6 hodin je člověk na sjezdovce. Najít dostupné ubytování přes Booking v prosinci na začátku lyžařské sezony nebylo vůbec jednoduché, ale nakonec jsem našel moc hezkou chatu kousek od Bad Gastein za cca 4800,- na 3 noci.

Pár dní po rezervaci mi přišel informační email z ubytování, jak se tam vlastně dostaneme, protože evidentně chata není tam, kde je zobrazena na Google mapách. Z popisku ve stylu „u vysokého stromu zahněte vlevo a po 4 minutách u značky s koněm vpravo“ jsem to vzdal a hledal nic jiného. Z práce u Bookingu vím, že penetrace Bookingu v Alpách není vůbec dobrá. Byl jsem nucen najít ubytování přes cestovku a ukázalo se, že nabídek je víc a některé jsou i levnější. Nakonec jsem našel apartmánový komplex s wellness (Schonblick Mountain Resort & Spa) kousek od Zell am See za 4 200,- na 3 noci s povinným příplatkem za ložní prádlo a, což nám bylo řečeno až po příjezdu, 70€ za závěrečný úklid.

Ruaris

Pobyt

Kaprun

Ubytování jsme měli v městečku Rauris, které má vlastní ski areál, který byl v provozu až na poslední den našeho pobytu, takže jsme ho nevyužili. Rauris má cca 32km sjezdovek a vypadá jako typické malé alpské městečko s dlážděným náměstíčkem a kostelem. Počtem sjezdovek je větší než náš Špindl, ale rozhodně to tady není samý hotel a jiné turistické zařízení. Ano, je tady několik desítek menších penzionů, pár restaurací a obchůdků, ale jinak má městečko svůj osobitý charakter.

Náš apartmán se dvěma ložnicemi byl zařízen v alpském stylu a vše bylo ze dřeva. Krom sušáku na boty nám tady nic nechybělo. Po příjezdu jsme šli na chvíli do bazénu, kde nikdo zatím nebyl. Bohužel během půl hodiny se navalilo dovnitř asi dalších 20 lidí, takže nebylo ve vodě k hnutí. Nedovedu si představit, jak to tady vypadá v hlavní sezoně, kdy je resort plný.

Zell am See

Ráno před odjezdem na lyžování jsme zkoumali počasí, jestli se vydat do Kaprunu nebo Zell am See. Aplikace slibovala víc sluníčka nad jezerem a tam i vedla naše cesta první i druhý den lyžování.

Zell a See je lyžařská oblast cca 80km jižně od Salzburgu s cca 77km sjezdovek a je permicí spojen ještě s ledovcem u Kaprunu (asi 10 kilometrů autem), kde je cca 44km sjezdovek. Ve vyhledávání potřebných informací mi dost pomohl web snow.cz a oficiální stránky střediska.

Velké parkoviště Areitbahn Skilift Car Park je zdarma přímo u sjezdovky a ve čtvrtek bylo docela prázdné. Cena skipasů na 3 dny pro dva dospělé a dvě děti je cca 11 500,- Kč. Skipasy jsem platil kartou, kdy jsem si mohl vybrat jestli zaplatím v CZK nebo v Eurech. Vybral jsem možnost Eur, protože tím pádem se částka přepočítává kurzem mojí banky a vyšlo mě to o 200,- Kč lépe než nabízený kurz platebního terminálu.

Zell am See

Kabinka vleku nás vyvezla nahoru na kopec a my se mohli kochat výhledem do údolí na jezero a městečko. Přestože je středisko moc dobře značené, chvíli nám trvalo se zorientovat a dojet sjezdovkou, kam jsme chtěli. Situaci stěžovalo uzavření několika sjezdovek, které jsou otevřené až v hlavní sezoně. Nejdřív jsme se snažili projet všechny sjezdovky, abychom věděli, kde se nám nejvíc líbí, a vydali se vždy po výjezdu vlekem vlevo až jsme se dostali kolem Zell am See až nad městečko Oberriet. Sjezdovky všude perfektně upravené, nikde moc lidí, ve frontě jsme nestáli nikdy. Jediné malé mínus bylo, že nebyly otevřené všechny sjezdovky a nebylo možné dojet až do města, takže zpět k autu jsme museli zase kabinkou.

Pozdní oběd jsme měli v chatě, už zase na počáteční straně střediska. Měli jsme výbornou gulášovku (5,40€) a nudlovou polévku (3,60€) a jako pozornost podniku každý pálenku (špunti nějakou sladkou žbrďolu bez alkoholu).

Mně osobně se tady lyžování moc líbilo, protože se jezdilo hodně lesem, sjezdovky byly tak akorát strmé a všude dost místa a sněhu.

Kaprun-Kitzsteinhorn

Při prozkoumávání počasí v Kaprunu nás vůbec nenapadlo, podívat se na počasí na ledovci. Z příjemných -2 stupňů v údolí se rázem stalo -18 na ledovci 😊. Nejsme žádný béčka a hlavně jsme na ledovec moc chtěli, takže 3tí den patřil Kaprunu.

Před odjezdem na poslední lyžování bylo potřeba se kompletně zabalit, protože jsme se už na ubytování nevraceli. Při příjezdu jsem musel složit kauci 50€, která mi měla být po kontrole vrácena. Když jsem přišel na recepci a vracel klíče, recepční se jenom usmál, dal mi 50€ a rozloučil se. Kontrola se nekonala.

Stejně jako v Zell am See i u spodního vleku v Kaprunu je neplacené parkoviště. Díky nově vybudované lanovce 3K K-onnection je možné dojet z Kaprunu až na ledovec a nemusí se jet autem dál do údolí k jinému vleku. Cesta na ledovec nám zabrala přes 1 hodinu a to jsme nikde nestáli ve frontě. Přece jenom je to dost daleko, ale stojí to za to.

Kaprunu

Na ledovci neměl foukat vítr, což se nepotvrdilo a fučelo jak blázen, že jsme malé Aňuli museli dát závaží, aby neodletěla 😊. Naopak předpověď se nepletla ve slunečném počasí díky kterému se tvořily nádherné sněhové scenerie.

Možná, že to bylo sobotou, ale na ledovci bylo o dost víc lidí, než v Zell am See. Nikde ani jeden strom a všude bílo ale je tady dost míst na freeride. Každopádně lyžování v -18 v závějích sněhu byl velký zážitek a moc se mi na ledovci líbilo. I přes velké množství lidí se dalo lyžovat bezpečně. Jediný kdo nás byl schopný ohrozit byli překvapivě Češi a Slováci, kteří dost nahlas nadávali a byli schopni člověka srazit.

Na ledovci jsme vydrželi cca 3 hodiny a jeli zpět do Kaprunu, kde je široká dlouhá sjezdovka, na které ráno absolutně nikdo nebyl. Ukázalo se, že podobný nápad mělo více lidí a navíc odpoledne bylo několik lanovek na ledovci kvůli větru zavřeno, což znamenalo nápor lidí v Kaprunu. Nevadilo nám to do doby, než jsme před 3tí chtěli jít na oběd. Všude narváno, obsluha nešťastná a my hladoví. Na místo jsme čekali asi 40 minut, ale nakonec se povedlo a dokonce nás obsluhovala milá Češka.

Kaprun

Po pozdním obědě jsme si ještě dvakrát sjeli kopec, vrátili permice, převlékli se a vyrazili směr domov. V Zell am See jsem se ještě stavil nabrat naftu, protože tady u benzinky Maxitank, u výjezdu ze města, měli naftu za 28, Kč litr.

Cesta zpět nám zabrala kolem 6ti hodin, takže v půl 11 už jsme byli doma a šli spát.

Jak to vidí Aňule (8 let)

Zell am See-Mně se v Zell am See moc líbilo. Akorát aby tam nebylo tolik rovin, na kterých jsem se málo rozjela a zastavovala se. A aby sjezdovka byla občas širší a kolem nebylo tolik hlubokého sněhu. Počasí bylo hodně dobré, takže se lanovky nezastavovaly

Kaprun– Na ledovci bylo docela dobře, až na to, že tam moc foukalo a bylo moc lidí a byly docela prudké svahy. Jinak na Kaprunu dole bylo tak akorát lidí, sněhu a nebyly moc prudký sjezdovky.

Vlek Kaprun

Jak to vidí Jenda (13 let)

Zell am See– V Zell am Zee to bylo super. První den jsme zjišťovali kde co je a druhý už jezdili všude až jsme málem vjeli do jiného střediska. Druhý den se mi líbil nejvíc. Dvě hodinky chumelilo, ale pak to bylo super. V pravý části ski areálu byly nádherné sjezdovky s panoramaty. V restauracích vařili moc dobře, sice byl čaj dražší než polévka (to mě hodně překvapilo), ale polévka byla moc dobrá.

Kaprun– Na Kaprun jsme jeli takovou velkou kabinovou horizontání lanovkou, která měla sloupy jak od vysokého elektrického vedení. Nahoře to pořádně foukalo a při velkém poryvu vzal vítr prašan a nebylo nic vidět. Sníh tam byl super a všechen byl přírodní. Jediné co se mi nelíbilo byly davy. Obědvali jsme v Kaprunu, ale bylo tam strašně narváno. Obsluhovala nás Češka. V obou dvou se mi moc moc moc líbilo a chtěl bych se tam určitě jednou vrátit. Jo a rolbaři, co tam jezděj, to asi fakt uměj a jsou to blázni.

Areit

Jak to vidí Anička (to se neříká let)

Zell am See-Ve sjezdovkách jsem se ze začátku ztrácela, ale na orientaci jsem měla kluky. Jelikož Aňuli byla v Alpách poprvé, a byla vyjukaná z každého svahu, byla jsem vděčná za tak skvělý areál, upravené sjezdovky i málo lidí. 3 ze 4 jsme měli úplně nové lyže, takže počáteční opatrné jízdy nám dovolily trochu kochání se alpskými vrcholy, a panaromaty s jezerem. Jakmile jsme se rozkoukali, dávali jsme červené sjezdovky, a pozvolna vystrkovali naše lyžařské růžky. Naprosto mě dostala červená sjezdovka nad Oberreitem, ikdyž si myslím, že by to měla být celkem hrdá černá. Traverz k ní nabídne pohled na jezero v celé jeho kráse. Sešup na Oberreit pak dokonalý lyžařský zážitek i s pohledem na Kaprun. Restaurace na každém rohu a záchody taky 😊.

Kaprun-Ledovec, miluju ledovec. Miluju vzduch na ledovci, zimu na ledovci, vítr i mráz na ledovci, slunce na ledovci, sněhové lišáky na ledovci. Chci tam znovu, hned 😊 Fakt je, že tam nebylo vidět moc dětí pod 10 let. Ale nutno říct, že není moc dětí, co vyšvihnou černou s elegancí profesionálního lyžaře. Ten vítr je dětem taky dost nebezpečný. Jak jsou děti přízemní, lyžují ve víru sněhových lišáků, nevidí kam jedou, a hlavně některé svahy prostě končí ani ne sítí, a ty lehoučké postavy to prostě může sfouknout. Sjezdovka Kaprunu byla obr dlouhá a dá zabrat stehnům. Podle mě, Zell am See je super na rozježdění a kochání se. Ledovec je ráj, a Kaprunská sjezdovka je tak akorát, aby si člověk mohl říct…tak a teďka si od lyžování potřebuju aspoň 2 dny oráchnout 😊

Shrnutí

Celkem nás dovolená vyšla na nějakých 23 000,- Kč (doprava, ubytování, skipasy, jídlo…) pro 4 lidi na 3 noci a 3 dny lyžování. V porovnání s letní dovolenou udělají hodně skipasy. V létě se to sice zaplatí za letenku, ale člověk letí na 14 dní, takže se to víc rozprostře. Každopádně lyžování v Alpách má své kouzlo a cena skipasů vs kvalita lyžování v Alpách a ČR je někde úplně jinde a nejsou to vyhozené peníze. Zas někdy vyrazíme třeba už i s malým Bublinkou, který statečně bránil pevnost u babičky 😊